24.7.2015

Junalla halki saarivaltakunnan



Junalla matkustaminen on Iso-Britanniassa mukavan helppoa: rautatieasemat sijaitsevat kaupunkien keskustoissa, ja junia kulkee niin tiheään tahtiin, että aikatauluista ei juuri tarvitse välittää -menee vain paikan päälle asemalle ja hyppää seuraavaan junaan!

Brit Rail -junapassi
Hankin ennen reissuani Brit Rail -junapassin, jolla saa matkustaa junalla kahdeksana vapaavalintaisena päivänä 1 kk aikana. Passiin kirjoitetaan matkustuspäivämäärä, ja lippu oikeuttaa matkustamaan sinä päivänä ihan missä tahansa junassa määränpäästä ja kellonajasta riippumatta. Junapassi oli mielestäni aivan äärimmäisen kätevä!
  • Junapassilla säästää aikaa, koska ei tarvitse jonottaa asemien lippuluukuilla.
  • Ei huolta aikatauluista tai viimehetken muutoksista suunnitelmiin, vaan voi mennä juuri siihen junaan mihin haluaa/ ehtii.
  • Junapassilla säästää rahaa: erikseen ostettuna minun junamatkat olisivat maksaneet 464 €, mutta junapassilla säästin yli 100 euroa! Lisäksi sain passilla 20 % alennusta YHA-hostellien huonehinnoista, ja 10 %  Rabbie's-firman minibussiretkistä mm. Skotlannin Ylämaille.
  • Huom. Brit Rail -junapassia ei voi ostaa Iso-Britanniassa, vaan se täytyy hankkia etukäteen. Lipun voi tilata netistä, ja se toimitetaan kotiin postitse yleensä 1-2 viikossa.
Matkareittini
Kalenterini, johon tein matkasuunnitelman majoituksineen ja matkustuspäivineen.
Reissussa tutkiskelin junareittejä The Trainline.com -puhelinsovelluksella, jolla pystyi katsomaan mihin aikaan junia kulki, oliko kyseessä suora yhteys vai vaihtoja, kauanko matka kestää, jne.

Vaihe 1: Mistä, minne, ja milloin.

Vaihe 2: Suora junayhteys vai vaihtoja.

Vaihe 3: Mikä junayhtiö liikennöi kyseisellä reitillä, ja millä asemalla pitää vaihtaa junaa.

Etäisyydet Iso-Britanniassa ovat lyhyitä, joten kaupungista toiseen siirtyminen sujui todella näppärästi. Pisin junamatkani oli Torquay-Brighton, 4h 45min (sis. yksi vaihto, jossa odotteluaikaa 1 tunti). Junissa ei ole wifi-yhteyttä, joten käytin aikani yleensä lepäämiseen & musiikinkuunteluun, tai ottamieni valokuvien läpikäymiseen, tietokoneelle siirtämiseen, järjestelyyn, yms. Pari kertaa viereeni sattui muita valokuvauksen harrastajia, ja he alkoivat juttelemaan valokuvista.


Toisin kuin Suomessa, Iso-Britanniassa toimii peräti 28 eri junayhtiötä, joten oli aina jännittävä yllätys, että millaiseen junaan sitä milloinkin päätyi. Junien taso vaihteli yksinkertaisista moderneihin, ja ahtaista tilaviin, mutta yhteistä oli kuitenkin se, että ne kulkivat aina täsmällisesti ajallaan. Paitsi kerran, kun raide oli mennyt rikki ja piti odotella korvaavaa bussikuljetusta, ja kerran kun koko Englannin rautatieliikenne oli lakossa. Virgin-yhtiön junissa oli kioskimyymälää muistuttava "ravintolavaunu" (ei ruokailutiloja), mutta muissa junissa tarjoilu hoitui siten, että henkilökunta kulki käytävillä lentokoneen tarjoilukärryn kaltaisen kärryn kanssa myyden teetä, kahvia, yms.

Tässä muutamia erilaisia junia:








Myös rautatieasemia oli hyvin erilaisia, suurista halleista pieniin pysäkkeihin.

Glasgow
Carlisle
Cardiff
Kymrinkieliset opasteet Cardiffin rautatieasemalla, Walesissa
Bristol
Maaseudulla, Kemblen asemalla ei ollut ruuhkaa.
Koristeellinen Torquayn asema



Koin junamatkustamisen Iso-Britanniassa nopeana ja kätevänä liikkumismuotona, joskin lähes 30 eri junayhtiötä toivat matkustamiseen omat yllätysmomenttinsa: esim. käytännöt istumapaikkojen varaamisesta tai junalippujen tarkastuksista vaihtelivat yhtiöittäin. Silti tekisin vastaavan kiertomatkan junalla uudestaan ihan milloin vain! Reissussa oli hurjan mukavaa, ja 21 päivän aikana ehdin nähdä aivan valtavan paljon erilaisia asioita  -sellaisiakin, joita en edes tiennyt Iso-Britanniassa olevan! 



0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tähän voit kirjoittaa terveisesi! Viestisi tulee näkyviin muutaman tunnin kuluttua.